Speak your own language here...
#227371 by Bagheera
Thu Dec 03, 2009 4:29 am
Nou ja waar ze dus naar toewillen is dat er bovenop het standaardtarief een spitsheffing komt op bepaalde filegevoelige trajecten. In de spits betaal je op die trajecten nog wat meer dan normaal. Daarmee worden automobilisten gestimuleerd de spits te mijden. In feite is dat een beetje het tolsysteem dat jij noemt. Dat betekent NIET dat het duurder wordt dan nu; meer dan 2/3e van de Nederlandse automobilisten gaat erop vooruit tov de huidige situatie, als je het vergelijkt met de MRB anno nu.

Ik denk zelf dat NL er beter aan doet het fileprobleem voor een groot deel te accepteren (net zoals de meeste filerijders allang doen). Wat we nu doen is NL vol asfalt plempen, omdat er gedurende 10% van de tijd (over een jaar gezien) files staan. Voor meer dan 60% van de tijd is de extra capaciteit die we aan asfalt neerleggen totaal overbodig. Het ergste is dat we de aanleg van nieuwe snelwegen baseren op gemodelleerde verkeersstromen in de spits in 2020. In dat jaar is de piek van de Nederlandse bevolkingsontwikkeling bereikt, vanaf waar stagnatie en daling gaat plaatsvinden. Dus we plempen worst case op worst case.

Wauw wie had nogeens kunnen denken dat ik op het forum van Dev over mn werk mag vertellen:P
#227376 by swervedriver
Thu Dec 03, 2009 6:10 am
Je kan de automobilist wel stimuleren om de spits te mijden, maar feit blijft wel dat het overgrote deel gewoon van en naar het werk moet rijden (dus pieken rond 8 uur en half 6). Ik denk dat er te weinig speling in het hele verhaal zit om het ook daadwerkelijk succesvol te laten zijn.

Trouwens, ik heb ook ergens gelezen dat ter compensatie van het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) de provincies een eigen belasting mogen verzinnen, om de inkomsten die ze dan van de MRB missen met iets anders kunnen aanvullen. Geen idee of dit klopt, maar zo ja dan is dat een behoorlijke farce van us Camiel. Dat zou dan neerkomen op de kilometerheffing die de MRB vervangt (ok, prima), waar dan ineens een extra provincie-belasting bovenop zou komen... Zou ik geen verbetering noemen, maar nogmaals in hoeverre dit waar is durf ik niet te zeggen.


Ik ben het met je mening eens dat accepteren van het fileprobleem en de bevolkingsgroeistagnatie (ha, Scrabble-woord!) afwachten misschien wel het beste is. Als actieve aanpak voor het fileprobleem ben ik zeker niet overtuigd van het invoeren van een kilometerheffing+spitstarief, dan kies ik voor extra asfalt.


Wat doe je voor werk overigens? Je bent vast geen stratenmaker. :P
#227404 by Biert
Thu Dec 03, 2009 11:07 am
Ik denk niet dat de kilometerheffing veel verschil zal maken voor de drukte op de weg. Van wat ik heb begrepen zit het zo in elkaar:

Mensen die minder dan 15.000km per jaar rijden zal het iets goedkoper worden. Dit is de grote meerderheid, en over het algemeen gebruiken deze mensen de auto alleen als ze hem echt nodig hebben (wat betreft afstand, weer of passagiers/bagage) en zullen dus niet massaal andere vormen van vervoer kiezen.
Mensen die meer dan 15.000km per jaar rijden zullen flink meer gaan betalen. Dit is maar een kleine minderheid maar wel voor het overgrote deel zakelijke rijders, leasebakken enzo. Deze groep zal om de kilometerheffing niet aanzienlijk minder gaan rijden omdat het toch allemaal door de leasemaatschappij/werkgever betaald wordt.

Dus voor de drukte op de weg of het milieu zal het niet veel schelen (drukte misschien een beetje als de kosten afhankelijk zijn van het tijdstip).

Maar het is wel zo eerlijk op deze manier. Mijn ouders bijvoorbeeld rijden amper 5.000km per jaar, maar betaalden altijd net zo veel wegenbelasting als iemand die 50.000km rijdt en dat klopt natuurlijk niet.
#227531 by Bagheera
Fri Dec 04, 2009 1:03 pm
Nee idd, t is op die manier zeker eerlijker.
Wat die provinciale extra belasting betreft; ik weet niet of het daarmee alsnog duurder wordt dan t nu is. Nu zitten er natuurlijk ook provinciale opcenten bovenop de MRB.

@swerve: ben idd geen stratenmaker:P Ik ben verkeerskundige, en hou me bij een ingenieursbureau bezig met advisering over verkeer in de breedste zin van het woord; van studies naar het veiliger maken van een zebrapad tot studies naar het doortrekken van hele snelwegen. Van studies naar nieuwe of betere buslijnen tot onderzoek naar de verkeerstoename door een nieuwe woonwijk. Lekker breed:P

En verder is het tzelfde als met bondscoaches; iedereen in NL noemt zich verkeerskundige en ze hebben nog gelijk ook; zij rijden tenslotte iedere dag over die weg (of ze wonen eraan) waar ik, die dude die er toevallig voor heeft doorgeleerd, t ff beter denk te weten:) Dat maakt het wel leuk
#230781 by Bagheera
Fri Jan 08, 2010 1:36 am
Yeauh weet iemand al iets meer over waar Dev het Europese vasteland gaat aandoen?? Ik lees ergens wat over dat ie deze zomer wat festivals doet en 'pas' in het najaar de podia gaat opzoeken...maar is dat alles wat bekend is...??
#230792 by Biert
Fri Jan 08, 2010 3:41 am
Zover ik weet wel, ja. Alleen Bloodstock is nog maar bevestigd.
#230793 by swervedriver
Fri Jan 08, 2010 3:53 am
Heen en weer naar East Midlands kost slechts iets van 60 euro overigens. ;)
#230800 by Bagheera
Fri Jan 08, 2010 6:34 am
Buitenlands festivalletje meepikken is idd wel cool (Hard Rock Calling in Hyde park afgelopen zomer was supergaaf!), maar met de andere acts op Bloodstock heb ik niet zoveul...dan wacht ik liever nog even. Gezien de NL-input op Addicted zal Dev echt wel ff Nederland aandoen schat ik zo...

maar thx in ieder geval;)
#230814 by Biert
Fri Jan 08, 2010 9:56 am
Bagheera wrote:Gezien de NL-input op Addicted zal Dev echt wel ff Nederland aandoen schat ik zo...

Waar zou hij komen dan? Zover ik begrepen heb blijft het bij festivals deze zomer, en een metal festival hebben we niet echt in Nederland.

Als je in de buurt wil blijven in Graspop de beste gok, denk ik.
#230824 by swervedriver
Fri Jan 08, 2010 11:15 am
Ja maar wij Nederlanders zijn super-progressief en staan open voor zoveel soorten muziek dat hij voor ons wel een uitzondering zal maken. Toch?

Positief denken! Tsjakka!
#230827 by Biert
Fri Jan 08, 2010 11:25 am
Tsja de 'mainsteam' festivals in de buurt (Pinkpop, Lowlands en Rock Werchter lijken de populairsten onder mijn vriendengroep) hebben meestal ook wel een paar plekjes voor metal uitschot/uitschieters, maar ik geloof niet dat Devin de naam en reputatie heeft om daar aanspraak op te maken.

Maar ik blijf ook hopen dat ik Devin een keer ergens kan zien. Of dat nou op een fatsoenlijk festival is, als support van een andere act of als headliner.
#230977 by Liampie
Sat Jan 09, 2010 5:58 pm
Biert wrote:Tsja de 'mainsteam' festivals in de buurt (Pinkpop, Lowlands en Rock Werchter lijken de populairsten onder mijn vriendengroep) hebben meestal ook wel een paar plekjes voor metal uitschot/uitschieters, maar ik geloof niet dat Devin de naam en reputatie heeft om daar aanspraak op te maken.


Korpiklaani :zombie:



Ik wil dolgraag naar Devin (goh!), maar het massale van een festival spreekt me niet aan en ik vind het sowieso leuker om in een zaaltje te staan; dan komt iedereen ook daadwerkelijk voor Devin en is de kans op irritante pitgeilertjes kleiner. Hoe dan ook, ik ga erheen. Of het nou in Carré is of op een vuilnisbelt op Schiermonnikoog. Ik wil er ook best voor naar het buitenland als dat nodig is. :|
#231563 by swervedriver
Fri Jan 15, 2010 6:46 am
Als ie alleen maar festivals zou spelen zou ik wel teleurgesteld zijn. Maar mocht dat het geval zijn zoek ik wel de leukste eruit qua line-up. Gelukkig heb ik wat kennissen in Lougborough, Engeland (niet ver van Bloodstock) en een broer die in Duitsland woont dus wat betreft m'n reikwijdte zit het wel goed, denk ik.

Ben overigens ook benieuwd naar dat Ziltoid-musical gedoe. Vakantie in Finland is misschien ook niet verkeerd. :P
#232203 by pevadi88
Thu Jan 21, 2010 7:38 am
Ik raakte eventjes enthousiast toen ik op de killer tours toevoeging op de myspace pagina Melkweg Amsterdam zag staan. Mja, Devin de pevin komt niet mee.
Misschien na het uitkomen van Deconstruction en Ghost. Dan is het eigenlijk nog leuker.
#238783 by swervedriver
Sat Apr 17, 2010 4:23 am
JAAAA!! :D

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests